zaterdag 3 augustus 2013

Flatbread






Benieuwd naar het fenomeen flatbread (gezien hier, hier en hier), maakte ik het zelf! 





Voor het deeg:
500 gr. bloem
250 ml. water
2 t.l. gist
1,5 t.l. zout
1 t.l. olijfolie
basilicumblaadjes(of kruiden naar keuze)

Mijn vulling:
geitenkaas
prosciuto
zongedroogde tomaat
pesto-olijven
cherrytomaatjes
gesnipperde rode ui






Eerst sneed ik de basilicum fijn. Deze voegde ik toe aan het deeg omdat het me lekker leek het deeg een extra smaak te geven. Kruiden toevoegen kan natuurlijk naar keuze. Vervolgens mengde ik de droge bestanddelen voor het deeg door elkaar en voegde ik hier de basilicum aan toe. Vervolgens pakte ik de mixer (met deeghaken) en voegde al mixend het water toe. Ik kneedde totdat er een mooi deeg ontstond. Ik had iets meer water nodig dan voorgeschreven. Dit deeg laat je 1,5u gisten in een kom afgedekt met plastic folie.

Wanneer het deeg gerezen is, kun je het uitrollen op het aanrecht (bestrooid met bloem). Eerst even de over voorverwarmen op 200 graden. Ik rolde het deeg dun uit, dit leek me het pluspunt van flatbread. Ik kon er op deze manier vijf langwerpige vormen van ongeveer twee handen groot van rollen. Deze vormen bedekte ik met de hierboven beschreven vulling.Ik strooide er een klein beetje provencaalse kruiden overheen.

Ik heb de flatbreads zeker een half uur op 200 graden gebakken, liever iets langer zodat het deeg echt goed knapperig is en een beetje opkleurd. En daarna... Bon apetit! Een goed alternatief voor de zelfgemaakte pizza.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Blogarchief