dinsdag 6 augustus 2013

Sushi



Wat zo moeilijk leek, bleek eigenlijk een fluitje van een cent... Zelf sushi maken! Wanneer ik iets in mijn hoofd heb, deze keer de zin in de smaak van smeuige sushi met sojasaus, doe ik graag eerst research. "How to make sushi" bracht mij op de website van allerhande van Albert Heijn. Via die site kwam ik er achter dat er sushi-kits te koop zijn in de supermarkt. Hierin zitten nori-bladeren, maar ook een bamboematje, stokjes en rijstazijn. Gezien het voordeliger was om de kit te kopen, in plaats van alle losse spullen om sushi te kunnen maken, ben ik overstag gegaan. De kit was zo'n 6,50 euro. De vulling van mijn sushi was niet heel spectaculair en zelfs een tikkeltje voorspelbaar (maar wel erg lekker): zalmfilet met avocado.





1 Zalmfilet (voldoende voor vier rollen sushi)
2 rijpe avocado's in reepjes gesneden
4 Nori-vellen
2 eetlepels rijstazijn
Mayonaise
Soja-saus
Wasabi (naar smaak)
Gember (naar smaak)





Door de aanwijzingen op de Saitaku-kit te volgen, kwam ik er gemakkelijk uit. De rijst kookte ik 17 minuten (builtjes, wat handig!). Vervolgens schepte ik de rijstazijn er in om en liet de rijst afkoelen. Daarna smeerde ik de rijst met de bolle kant van een lepel uit over een nori-blad. Mijn geheim is als volgt... Smeer een schepje mayonaise (ik gebruikte olijfmayonaise van Remia) over de rijstlaag uit. Het zorgt voor lekker smeuige rijst. Dan de vulling in het midden (niet te veel, maar zeker ook niet te weinig) en vervolgens rollen maar! Het uiteinde van de rol maak je voor het rollen nat met je vingers, zodat de rol zich kan dichtplakken. Rollen doe je van je af. Ik heb tussen het matje en het nori-vel een stukje keukenfolie gedaan en dat werkte voor mij erg prettig. Ik kon op deze manier de rol goed straks houden.

Nadat ik vier rollen gemaakt had, sneed ik er stukjes sushi van. Tijdens het snijden heb ik mijn mes steeds nat gemaakt, zodat de rijst er niet aan bleef plakken. De dikte van de sushi-rondjes vond ik moeilijk ik te schatten maar tijdens het eten kwam ik erachter dat het prettig is om de rolletjes zo'n 1,5 centimeter dik te laten zijn...

Ik heb zelf twee sushi-rollen gegeten en zat toen behoorlijk vol. Wel een heerlijk diner en zeker voor herhaling vatbaar. 


2 opmerkingen:

  1. Nien, wat een super mooie blog! Ik heb je berichten met plezier zitten lezen. Leuke teksten, goede beschrijving, handige doe-het-zelf-tips en prachtige foto's! Zelfs de lay-out van je blog is helemaal top! Ik vind alleen nog geen knopje om volger te worden (veel Blogger-leden volgen elkaar via Google Friend Connect). Je Blog aanmelden bij Bloglovin' is ook een tip, via die weg volgen veel mensen elkaar nu. Succes met je blog en de heerlijke uitprobeersels, ik zal je binnenkort ff linken op mijn blog! X Mi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Mi! Wat lief :-) En bedankt voor de tips, die ga ik allebei even uitproberen. Fijn om een ervaren blogger onder mijn vriendinnen te hebben! X!

      Verwijderen

Zoeken in deze blog

Blogarchief